De 3 voornaamste oorzaken van dataverlies en downtime in je applicatieketen

blog-header

We kennen allemaal wel de 404-pagina: een foutmelding vanuit de webserver, want de webpagina die je wilt bezoeken, bestaat niet (meer) of is verplaatst. Een deel van je proces verloopt dus niet zoals het hoort. Dit is slechts een onschuldig voorbeeld van downtime, maar wat als er iets misgaat binnen je applicatieketen? Los van scheduled downtime, waarbij je bewust processen onderbreekt, is uitval van je systemen en applicaties en het risico op dataverlies zeer ongewenst. Wat zijn de 3 belangrijkste oorzaken voor downtime waardoor data verloren gaat?


1. Uitval bij een externe partij

Meteen een lastige, want het is confronterend dat een goed verloop van je interne processen afhankelijk is van een externe service. En als deze niet beschikbaar is, lukt het dus niet om informatie aan te leveren, een bestelling te plaatsen, een account aan te maken of een factuur te versturen. De applicatieketen blijft dan hangen op de externe service.

Wanneer je je keten zo hebt ingericht dat je een aanvraag doet en een antwoord verwacht, dan gaat het probleem richting downtime. Maar in een fire and forget situatie is de kans aanwezig dat je data verliest. De keten moet namelijk verstuurde berichten vasthouden en deze opnieuw kunnen aanbieden, zodat uitval eenvoudig hersteld kan worden. Het vervelendste aan de uitval bij een externe partij is dat je afhankelijk bent van wanneer zij de applicatie weer aan de praat krijgen.

Wil jij in control zijn over je applicatieketen? Download ons stappenplan en ontdek hoe je dat voor elkaar krijgt. 

Download stappenplan


2. Programmeerfouten in je applicatie

Meestal hoop je fouten in de code in de testfase eruit te halen, maar je kunt niet alles aftesten en accepteert een bepaald risico bij het in productie nemen van de applicatie. Dan kan het zijn dat je een foutmelding mist in de code, waardoor een bericht bijvoorbeeld niet goed wordt opgeslagen en verloren gaat wanneer een applicatie uitvalt. Door standaardisatie van koppelingen en foutafhandeling is de kans op een programmeerfout veel kleiner. Ook is het dan prettig om te werken in een glassbox in plaats van een blackbox, want dan ben je in staat om te monitoren welke berichten de applicatieketen binnenkomen, welke eruit gaan en wat er ‘onderweg’ gebeurt.

Lees meer over systeem- en data-integratie


3. Gebruikers die een fout maken

Per ongeluk de verkeerde server upgraden, waardoor deze een periode niet beschikbaar is, of de verkeerde gegevens verwijderen. Waar gewerkt wordt, kan er altijd iets misgaan. Dan is het belangrijk om fouten zo snel mogelijk te ontdekken en meteen te herstellen om erger te voorkomen. Helaas komt het vaker voor dat pas later de benodigde informatie wordt gemist. Wanneer je werkt met een integratiecomponent is het mogelijk om te achterhalen wat er precies is gebeurd met de berichten en welke wel of niet zijn verwerkt.


Krijg grip op je applicatieketen

De impact van downtime of dataverlies in je applicatieketen kan variëren, maar het kost je organisatie altijd tijd en geld en levert je soms ook nog eens imagoschade op. Hulp nodig bij (het voorkomen van) dataverlies? Lees dan ons stappenplan om meer inzicht te krijgen in je applicatieketen of stel je vraag, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

In 5 stappen meer grip 2

 

Wil jij meer grip op jouw applicatieketen?