Ai... één van jullie applicaties ligt eruit en dat heeft direct gevolgen voor het verloop van je bedrijfsprocessen. Nu is het belangrijk om de applicatie zo snel mogelijk weer in de lucht te krijgen én gegevens terug te halen die mogelijk verloren zijn gegaan tijdens de periode dat de applicatie down was. Hoelang datarecovery duurt, is volledig afhankelijk van hoe je je keten hebt ingericht. De volgende drie scenario's geven een indruk van wat er nodig is om je data weer terug te zetten:
Stel, een tussenpersoon vraagt een nieuwe polis voor een klant aan bij een verzekeraar. Normaal gesproken worden klantgegevens automatisch verwerkt in zowel de polisadministratie als het CRM-systeem, maar dat laatste systeem is down. Dat betekent dat in de periode dat het CRM eruit ligt, er wel polissen zijn aangemaakt, maar er geen overige klantgegevens zijn verwerkt. Je moet dan zelf aan de slag om die data terug te zoeken en de klantgegevens opnieuw invoeren.
Wanneer een deel van je data verloren is gegaan, is het soms nodig om aan de tussenpersoon te vragen om de aanvraag nogmaals te doen. Dan leid je niet alleen data-, maar ook gezichtsverlies, want het blijkt dat je intern een en ander niet op orde hebt. Ook heb je in dit geval het risico van duplicatie in de polisadministratie waar de berichten wel zijn aangekomen. Het is natuurlijk afhankelijk van de complexiteit van je IT-landschap, maar je kunt je voorstellen dat het handmatig terugzetten van data je een halve tot hele dag gaat kosten.
Wil jij in control zijn over je applicatieketen? Download ons stappenplan en ontdek hoe je dat voor elkaar krijgt.
Mocht je werken met een integratiecomponent en queueing als integratielaag, dan stuurt de integratiecomponent via queues de benodigde informatie naar de polisadministratie en het CRM-systeem. Wanneer het CRM-systeem eruit ligt, zorgt de integratielaag er in ieder geval voor dat de polis wordt aangemaakt. De data die voor het CRM zijn bestemd, worden in een (error-) queue opgeslagen en kunnen later opnieuw worden aangeboden wanneer het systeem weer werkt.
Handige methodieken van de queues zorgen er dus voor dat berichten later weer verstuurd kunnen worden naar het CRM-systeem. Hoelang datarecovery duurt, is dan afhankelijk van wanneer de applicatie weer live is en wanneer de beheerder van de queues de data in de error-queue alsnog kan verwerken.
Met een integratiecomponent is datarecovery voor iedere applicatie in je IT-landschap universeel geregeld. Het grote voordeel is dat je als beheerder niet afhankelijk bent van de beheerders van queues, doordat de volledige foutafhandeling binnen de integratiecomponent plaatsvindt. Op die manier ben je alleen bezig met datarecovery in de universele component, wat ervoor zorgt dat je sneller problemen kunt identificeren en verhelpen.
Slechts één applicatie die down is, heeft invloed op de gehele keten en zorgt voor een hoop frustratie. Niet alleen bij jouw interne organisatie, maar eventueel ook bij klanten, wanneer ze hun gegevens opnieuw moeten delen. Wil jij in control zijn over je applicatieketen? Download dan onze gratis checklist en ontdek hoe je dat voor elkaar krijgt.