Frank! off the record - Het schipholsyndroom; ook actief in uw koffer?

De informatie in deze blog is sowieso vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Wanneer u dit bericht per abuis ontvangt of leest, verzoeken wij u dit te doen met een dosis humor en/of een zak zout bij het ontbreken van de eerste wens. Verder verzoeken wij u, wanneer u niet over zout of humor beschikt, dit bericht te vernietigen en de inhoud ervan aan niemand openbaar te maken dan wel zelf te willen begrijpen. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste, onvolledige dan wel ontijdige overbrenging van de inhoud van dit bericht alsook het eventuele gevoel dat mensen zonder humor en zout kunnen creëren.


Als marketeer en mediabegeleider mag ik mij al enige tijd voegen bij een mooie organisatie uit Rotterdam. Specialist op het gebied van koppelen van systemen, integraties en eigenaar van een open source framework. Ja, ja zij zijn het die ooit vlekkeloos de twee grootste verzekeraars van Nederland geruisloos technisch tot elkaar wisten te voegen. Mooie club met mensen die de Rotterdamse mentaliteit uitdragen; Niet lullen maar poetsen. Ikzelf kom uit Den Haag en roep dus graag wat. In mijn geval roep ik veel en soms is het zinnig, maar vaak ook niet. Toch zijn ze heel blij met mij bij de genoemde organisatie en ik uiteraard met hen als opdrachtgever! Waarom; omdat ik als leek heel veel lees over hun materie, over hun branche en mogelijke opdrachtgevers. Uiteraard lees ik ook over hun concurrenten en over hoe de markt zich beweegt. Ik lees dat als leek en probeer het plat te slaan. Daar zijn wij in Den Haag heel goed in, ongenuanceerd zaken platslaan en op z’n Haags omdenken. Voorbeeld; Mijn ome Jan loste afgelopen week de woningnood nog even op in slechts drie minuten. Hij vroeg zich hardop af hoe hoog de gemiddelde kamers van woningen waren in een flatgebouw. Juist, een metertje of drie! Wat doen we met die laatste halve meter? Niemand is langer in Nederland dan 2.50 meter. Juist, riep hij weer. Dus we gaan in de flatgebouwen in Nederland de plafonds verlagen. Gemiddeld heeft een flatgebouw 10 etages met op iedere etage/galerij 10 woningen. Wanneer we die verlagen komt er 10x een halve meter vrij. Dat is vijf meter! Daar kunnen dan weer per etage twee woonlagen worden gecreëerd die per etage 10 woningen kennen. Oftewel 20 nieuwe woningen per flatgebouw…… Dat is dus op z’n Haags nuanceren en problemen oplossen.

Ik hoor u denken; Waar gaat dit over? Natuurlijk werkt het zo niet, natuurlijk snap ik dat, maar ik moest afgelopen week wel even aan mijn ome Jan en zijn manier van oplossen denken.

Ik kwam een artikel tegen met de kop; Heeft u uw koffer zelf ingepakt! Het betrof een artikel waarin de auteur een vergelijking maakte met de douane van Schiphol. Hoe kun je het vandaag de dag als vergelijk gebruiken, maar dat daar gelaten. Strekking; Weet jij wat er in je koffer zit? Weet jij als CTO hoe je stack ( dat is een ICT term ) is opgebouwd en wat daar in zit? Het vergelijk snapte ik direct. De auteur wilde ons duidelijk maken dat wanneer je de douane passeert met zaken die niet helemaal koosjer zijn, je in persoon een probleem hebt. Ga dat maar eens uitleggen. Wanneer je als CTI of CIO, of wat dan ook als functie, niet weet hoe je ICT is opgebouwd, weet je dus ook niet of je veilig bent! Conclusie van de auteur nadat deze heel veel voorbeelden van USP’s had uitgewerkt over zijn product, dienst en organisatie was dat je een betrouwbare partner altijd kan vragen hoe zijn security is geregeld. Hoe het is ingericht en welke valkuilen allemaal zijn verholpen. Je kon hem geloven op zijn blauwe ogen!

Terug naar Schiphol en die koffer soap aldaar! Wie had ooit gedacht dat ons eigen Schiphol zo diep zou kunnen zinken. Zo diep zou kunnen vallen. Het lachertje van Europa, zo lek als een mandje en zo onbetrouwbaar als het maar zijn kan. Pijnlijke filmpjes van reizigers die uren wachten op koffers en wat dan ook meer.

Die douanemeneer ( vrij naar Jochem Meijer ) van Schiphol is tegenwoordig al blij wanneer reizigers hun koffers terugkrijgen. Die is namelijk helemaal niet meer bezig met vragen of je deze zelf hebt ingepakt. Hij zou niet durven. Deze beste man is alleen nog maar bezig met overleven en wachten tot de dag komt dat het helemaal misgaat op zijn en ons Schiphol. Mis op het gebied van veiligheid en volledige escalatie. Wachten op de dag dat boefjes geen taakstraf meer krijgen en een tuin moeten schoffelen, maar als straf een week Schiphol krijgen opgelegd. En die dag is dichterbij dan we allemaal denken.

Uiteraard heb ik de filosofie van mijn ome Jan eens losgelaten op het Schipholprobleem en de link naar het genoemde artikel. Het artikel stelt dus dat we moeten vertrouwen op een leverancier die ons vertelt dat het allemaal goed komt. Dat we geen probleem hebben en dat we rustig kunnen slapen zoals radio Oranje het Nederlandse volk begin 1940 toesprak met diezelfde woorden. Bij opkomst van de zon was Nederland bezet door de Duitsers!

Mijn ome Jan zou hebben geroepen dat de blauwe ogen van directeur Dick Benschop van Schiphol al wat scheel stonden toen hij riep de zaak volledig onder controle te hebben. We zouden net als de boeren het zelf moeten regelen. Zelf die koffers inchecken, zelf in dat ruim plaatsen en zelf weer uit dat vliegtuig halen. Net zoals bij de touringcars. Daar heb ik ook nog nooit een loopband met koffers gezien!

Als je er over nadenkt weet je dat mijn ome Jan een beetje doorslaat en dat dit niet helemaal opgaat als oplossing voor het probleem. Schiphol is niet op te lossen, dat zit heel diep. Moeten we er dan ook maar aan geloven dat we voor jouw Stack en de controle van deze moeten overlaten aan organisaties met blauwe ogen? Nee, want hier gaat de redenatie van mijn ome Jan wel op. Jouw stack, jouw oplossing, jouw Framework moet je zelf kunnen en moeten controleren. Het is jouw basis als ondernemer en daar vertrouw je een organisatie in met een directeur en blauwe ogen? Dat kan toch niet! Een verkeerd koffertje en ze lezen in de wachtrij van Schiphol op de voorkant van de krant van wakker Nederland allemaal dat jij als organisatie je boel niet voor elkaar had. Dat je security lek is en dat je net als MediaMarkt heel diep in de buidel mag, om van imagoschade maar te zwijgen. En wat doe jij dan? Wijzen naar die blauwe ogen van die directeur die jou iets heeft beloofd en niet is nagekomen? Zoals Dickie van Schiphol nu ook wijst naar tal van anderen organisaties en leveranciers? Het koste Dickie zijn baan maar jou straks je hele bedrijf! Doe het zelf, controleer je omgeving en oplossing. Dat kan namelijk! En het is nog goedkoper ook! Wij kunnen het weten! Sterker, wij garanderen het met de ogen dicht!

Dickie zal per 1 september vervangen worden door Arthur Reijnhart lees ik net. Heb even ingezoomd op zijn foto! Wat denk je; hij heeft bruine ogen! Dat is dan weer ons geluk.

Jeroen Smits

Neem contact met ons op